Ulubionym wakacyjnym kierunkiem polskiego turysty jest Chorwacja, prawie wcale nie korzystamy z „couchsurfingu”, rozwój tanich linii lotnicznych niespecjalnie zachęcił nas do organizacji wakacji we własnym zakresie, bo i tak podróżujemy głównie samochodem, który jednocześnie bywa dla nas także …. sposobem na nietypowy nocleg. Ponad 60 proc. ankietowanych deklaruje, że na wakacyjne wyjazdy wydaje 1000-2000 na członka rodziny. Polski obieżyświat jeśli stawia na wakacje organizowane we własnym zakresie, to przede wszystkim ze względu na „niezależność” (66,7 proc.) i możliwości „lepszego poznania danego miejsca i jego mieszkańców” (53,8 proc.). Takie preferencje Polaków co do organizowania wakacji we własnym zakresie wyłaniają się z raportu przygotowanego na zlecenie serwisu WakacyjnyWynajem.pl.
Wydatki polskich turystów na wakacyjne wyjazdy organizowane na własną rękę to najczęściej 1000-1500 zł na członka rodziny (31,3 proc. ankietowanych), ale niewiele mniej deklaruje wydawanie kwoty 1500-2000 zł na osobę (30,3 proc.); natomiast 14,4 proc. wydaje powyżej 2000 zł na osobę; 8,3 proc. powyżej 3000 zł, zaś 15,9 proc. przeznacza na ten cel kwotę do tysiąca złotych.
Chorwacja, poza tym że jest ulubionym kierunkiem turystów organizujących sobie wakacje na własną rękę, została też wskazana jako kraj z najlepszą w Europie bazą noclegową inną niż hotelowa. Wśród miejsc, w których poszukują treści turystycznych i podróżniczych ankietowani najczęściej wymieniali portale horyzontalne (odpowiednio w kolejności: Onet.pl, WP.pl, Interia.pl, Gazeta.pl), ale także wyspecjalizowane serwisy – takie jak Wakacje.pl, Bulgaricus.pl czy CRO.pl; oraz serwisy z ofertą turystyczną e-commerce – takie jak WakacyjnyWynajem.pl, Interhome czy Travelplanet.pl.
Do poszukiwania konkretnych miejsc noclegowych internauci wykorzystują Google i bazy noclegowe (odpowiednio na odpowiedzi te padło 62,6 proc. i 54,9 proc. wskazań), a zdecydowanie rzadziej strony internetowe biur podróży (33,3 proc.). Co zaskakujące tylko 14,4 proc. odpowiedziało twierdząco na pytanie „Czy korzystasz z zakupów grupowych organizując wyjazdy”. Niewielką popularnością cieszy się także często opisywany w mediach couchsurfing – tylko 3,1 proc. respondentów korzystało z tej formy organizowania noclegów (przypomnijmy, że couchsurefing to idea nawiązywania przez Internet znajomości z ludźmi zamieszkującymi na całym świecie i wzajemnego oferowania sobie darmowych noclegów).
Jako największe bolączki oferty turystycznej online ankietowani wskazywali brak możliwości sprawdzenia wiarygodności sprzedawcy (62,1 proc.) oraz brak możliwości negocjacji ceny (36,9 proc.), natomiast jeśli chodzi o wynajem wakacyjnych apartamentów to najczęściej zarzucanym błędem jest niezgodność oferty z rzeczywistością (61 proc.) oraz brak obsługi w języku polskim (45,1 proc.).
Samochód – najpopularniejszy środek transportu – okazał się także najpopularniejszy w kategorii „najbardziej nietypowy nocleg”, wyprzedzając m.in. wydawałoby się jak najbardziej typowy „namiot”, oraz nieco już zapomniany „stóg siana”.
Serwis WakacyjnyWynajem.pl (http://www.wakacyjnywynajem.pl/) od początku swojego istnienia (czyli od 2008 r.) promuje formułę Do It Yourself Holidays, czyli wakacji, które turysta organizuje sobie sam m.in. poprzez rezerwację nieruchomości wakacyjnej bezpośrednio u jej właściciela.
– Formuła Do It Yourself zdobywa coraz większą popularność w Europie Zachodniej. W Polsce turyści nadal najchętniej wybierają pakietowe wczasy w biurach podróży, ale z biegiem czasu to podejście będzie się zmieniać, bo wakacje „Zrób To Sam” są zdecydowanie ciekawsze, wymagają większej samodzielności, pozwalają naprawdę poznać odwiedzany region i – co też nie bez znaczenia – są dużo tańsze – mówi Krzysztof Florek, Wydawca serwisu WakacyjnyWynajem.pl – Mamy nadzieję, że wyniki naszego badania posłużą z jednej strony jako inspiracja dla właścicieli nieruchomości, wskazując im jakich błędów powinni unikać i na co zwracają przede wszystkim uwagę turyści-internauci. Z drugiej strony może to być inspiracja dla tych turystów, którzy być może bliscy są już organizowania sobie wakacji DYI, ale jeszcze ich nie spróbowali. Przy okazji rozprawiamy się chyba także z niektórymi „mitami”, bo jak się okazuje bardzo niewielki odsetek turystów korzysta z formuły zakupów grupowych, a już całkiem śladowy z couchsurfingu, co świadczy o tym, że są to na razie bardziej „trendy medialne”, niż zjawiska rzeczywiście kształtujące podróżnicze doświadczenia Polaków.
Badanie zostało wykonane przez serwis internetowy WakacyjnyWynajem.pl w pierwszej połowie czerwca br., na losowo dobranej grupie użytkowników serwisu. Łączna liczba respondentów wyniosła 195 osób, z czego większość (121) stanowiły kobiety. Badanie dotyczyło preferencji i postaw dotyczących wykorzystywania Internetu przy planowaniu i organizowaniu wakacji, a także preferencji turystycznych dotyczących preferencji jeśli chodzi o wakacyjne kierunki.